Hvor meget er et minut værd? Minister vil undersøge værdien af danskernes tid

Tidsbesparelser er en af de primære drivkræfter for investeringer i ny infrastruktur. Nu har transportminister Thomas Danielsen bedt DTU om at lave en ny undersøgelse af, hvor meget danskernes tid er værd. 

Transportminister Thomas Danielsen (V) vil have værdien af tid undersøgt igen. Det kan potentielt få betydning for næsten alle infrastrukturprojekter i Danmark. 
Transportminister Thomas Danielsen (V) vil have værdien af tid undersøgt igen. Det kan potentielt få betydning for næsten alle infrastrukturprojekter i Danmark. Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Hvor meget er det værd at komme fem, ti eller 15 minutter hurtigere hjem fra arbejde? 

Det næsten filosofiske spørgsmål skal forskere på DTU nu undersøge, efter at transportminister Thomas Danielsen (V) har sat gang i en opdatering af de tidsværdier, der ligger til grund for samfundsøkonomiske beregninger på transportområdet.

Det skriver han i et svar til Transportudvalget.

"Jeg er enig i, at sparet rejsetid udgør det største bidrag til samfundsøkonomiske gevinster ved mange infrastrukturprojekter, og at det derfor er vigtigt med retvisende tidsværdier," lyder det her fra ministeren.

I dag er tidsbesparelser hovedargumentet for næsten alle infrastrukturprojekter.

Men værdisætningen af tiden tager udgangspunkt i et studie, der blev udgivet i 2007, og derfor er det på tide med et nyt studie, mener Søren Have, programchef i klimatænketanken Concito. 

"Når der bliver truffet så store beslutninger med vidtrækkende konsekvenser på baggrund af et snart 20 år gammelt studie, synes jeg, at man bør tage fat her," siger han.

Læs også

Concito: Øget komfort kan have en betydning

I svaret til Transportudvalget reagerer ministeren på et debatindlæg fra netop Concito, som Ingeniøren har bragt.

Her peger Søren Have på flere ting, der taler for, at tidsværdien måske er lavere, end vi aktuelt regner med.

Dels blev der i 2022 gennemført en undersøgelse af den hollandske befolknings prissætning af tidsbesparelser, hvor man fandt lavere værdier, end man regner med i Danmark.

Dertil kommer, at Vejdirektoratet har observeret, at den reelle hastighed på vejene er faldet en anelse over de senere år.

Det kan ifølge Søren Have indikere, at danskerne ikke er lige så optagede af at nå hurtigt frem som tidligere. 

"Vi er ikke bombastiske i forhold til, hvad vi tror, at opdateringen vil vise," siger Søren Have og fortsætter:

"Men der er kommet mere komfort i bilerne, og man kan eksempelvis selv sætte en podcast på. Det taler måske for, at folk i højere grad foretrækker roligere kørsel fremfor at komme hurtigt frem," siger han.

Skulle tidsværdien vise sig at være lavere end den aktuelle, kan det få betydning for blandt andet kommende motorvejsprojekter, påpeger Søren Have. 

"Særligt de projekter, der ligger på vippen, kan blive påvirket," siger han.

Læs også

Intet indikerer revolution

Det er dog langt fra sikkert, at der sker revolutioner, når forskerne på DTU er færdige med den nye undersøgelse. 

Det vurderer professor ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau, der er hovedforfatter på den rapport fra 2007, der er baggrunden for de danske tidsværdier. 

"Der er gået lang tid siden dengang, så der kan være sket noget med præferencerne. Men vi har ikke nogen grund til at tro, at verden har ændret sig drastisk," siger professoren.

Han fortæller, at den aktuelle tidsværdi ligger lige omkring en timeløn efter skat for privatpersoner, hvilket ifølge professoren siden er blevet bekræftet af flere andre studier. 

Alligevel ser han stor fornuft i at lave et nyt studie. 

Da han selv undersøgte spørgsmålet for tyve år siden, var det ved hjælp af avancerede interview, men i dag har man adgang til gps-data fra rigtige ture, der kan modelleres og processeres i store computere.

"Vi har nogle helt andre muligheder, end vi havde dengang," siger Mogens Fosgerau, der blandt andet forestiller sig, at det forsøg med roadpricing, allerede DTU arbejder på, bør kunne bidrage til de nye tidsværdier.

Transportministeren oplyser i svaret til Transportudvalget, at det er omfattende at undersøge værdien af tid, og at studiet fra 2007 eksempelvis blev udført over en periode på fire år. 

Derfor vil han ikke sætte infrastrukturprojekter på pause, mens tidsværdierne bliver opdateret.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)

Søren Have

Programchef, Fremtidens Mobilitet, Concito
cand.scient., ph.d. (matematik)

Mogens Fosgerau

Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
cand.scient.oecon. (Aarhus Uni. 1990), ph.d. i matematik (UCL 1992)

0:000:00